Otevřeno úterý–neděle 10–18 hodin
Bývalý klášter minoritů, nyní ve vlastnictví Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou, skýtá skvosty v podobě kaple sv. Wolfganga, kde byly jako zázrakem pod plísní, houbou a opadanými omítkami objeveny gotické nástěnné malby. V horní části kaple zůstaly uchovány výtvarně hodnotné barokní výmalby s výjevy ze života sv. Wolfganga.
Gotické klenby křížové chodby poskytují prostor pro ojediněle dochovaný cyklus lunetových obrazů, které pojednávají o narození, životě a smrti sv. Františka. Z celkem původních 25 lunet se jich podařilo zachránit a zrestaurovat 18. Rajská zahrada ambitu je z větší části zastavěna kaplí Panny Marie Einsiedelnské, kterou daroval klášterům Jan Kristián z Eggenbergu s chotí v roce 1680. Ačkoliv je kaple mnohem mladší než klášter samotný, je postavena v gotizujícím tvarosloví, které má tak navazovat na původní gotickou kapli ve švýcarském klášteře Einsiedeln.
Významnou součástí expozice je kostel Božího Těla a Panny Marie Bolestné, kde si můžete prohlédnout barokní oltáře, obrazy s náboženskou tématikou, ale i odhalené gotické nástěnné malby původně uschované pod vrstvami mladších omítek. Kostel Božího Těla a Panny Marie Bolestné stále slouží církevním účelům, pravidelně jsou zde slouženy mše římskokatolické a řeckokatolické církve.
Vchod do expozice je z nádvoří Tramín, informace a vstupenky lze získat v Návštěvnickém centru. Bývalý klášter minoritů je bezbariérově přístupný. Areál bývalého kláštera minoritů včetně většiny exponátů je ve vlastnictví Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou.
Vchod do expozice je z nádvoří Tramín, informace a vstupenky lze získat v Návštěvnickém centru. Bývalý klášter minoritů je bezbariérově přístupný. Areál bývalého kláštera minoritů včetně většiny exponátů je ve vlastnictví Rytířského řádu Křižovníků s červenou hvězdou.

Město Český Krumlov a jeho kláštery
Tato expozice seznamuje naše návštěvníky s historií Českého Krumlova a jeho klášterů. U vstupu do expozice je umístěn model klášterního komplexu včetně jeho zahrad. Lze tak vidět, proč jsou kláštery významnou součástí Českého Krumlova a jaký měly podíl na formování města. Expozice správně ukazuje období od první písemné zmínky o městě v roce 1253, jeho rozkvětu za vlády Rožmberků a založení klášterů až po moderní historii, a rozpuštění kláštera minoritů v roce 1950.

Expozice sochařství
Tato výstava představuje především sochy z vrcholného a pozdního období gotiky, které jsou přímo nebo velmi úzce spjaty s minoritským klášterem v Českém Krumlově. Ambit kláštera ukrývá repliky Krumlovské madony a Třeboňské madony z období kolem roku 1400. Krumlovská madona je kopií polychromované sochy z litého kamene od neznámého sochaře z oblasti Salcburku, označovaného jako Mistr Krumlovské madony. Mezi další významné sochy patří sv. Wolfgang v kapli sv. Wolfganga, Svatý Florián a Svatý Mikuláš. Pozoruhodná je také barokní socha černé Panny Marie Einsiedelnské s Ježíškem.

Minorité ve středověku
Klášter založila v roce 1350 vdova po Petrovi I. Kateřina a její synové Petr, Oldřich, Jan a Jošt. Navázali tak na Petrovu myšlenku rozšířit město. Současná podoba je výsledkem mnoha stavebních epoch: Některé objekty ze 2. poloviny 14. století byly přestavěny v pozdně gotickém období v letech 1490-1520. V 17. a 18. století byl klášter barokně přestavěn a získal dnešní podobu. Expozice pojednává o založení řádu a jeho postupném rozvoji a šíření do dalších zemí. Část expozice seznamuje s vývojem architektury a umění řádu v českých zemích. U vstupu do expozice je umístěn model klášterního komplexu včetně jeho zahrad, který názorně ilustruje rozvržení jednotlivých budov a jeho rozdělení na ženskou i mužskou část.

Kostel Božího těla a Panny Marie
Klášterní kostel Božího Těla a Panny Marie je v současné době jediným dochovaným sdruženým klášterním kostelem pro ženskou a mužskou řeholi v českých zemích. Ještě patrně před svým dokončením byl 31. května 1358 vysvěcen. Kostel prošel v průběhu staletí několika výraznými proměnami, kdy byla například vložena oratoř sester a bratrů do patra ve východní a západní části kostela. Souviselo to s několika požáry v barokním období i s nárůstem počtu řeholníků. Přes mladší úpravy zůstala zachována řada pozoruhodných stavebních a uměleckořemeslných detailů z období středověku včetně obvodových stěn na jižní a severní straně.

Cyklus lunetových obrazů: Život sv. Františka z Assisi
Cyklus lunet na stěnách v prostoru kláštera minoritů byl vytvořen v letech 1657-1667. Celý cyklus zachycuje scény ze života Františka z Assisi, zakladatele žebravého řádu mnichů minoritů. Například obraz Stigmatizace sv. Františka pochází z roku 1657 a je dílem Melichara Otta, dvorního malíře rodiny Eggenbergů. Tomuto malíři lze připsat i další obrazy: např. Narození sv. Františka, Obrácení k lepšímu životu, Nešťastní rodiče žádají sv. Františka, aby našel jejich ztracené dítě aj.